MAN će na predstojećem IAA sajmu predstaviti nove TipMatic mjenjače, optimizirane prema potrebama kupaca, sa ciljem smanjenja potrošnje goriva i povećanja udobnosti vožnje.

Radi se o 12-stepenim automatiziranim mjenjačima sa pojedinačno programiranim strategijama izmjene stepeni prenosa za svako specifično područje primjene, sa dodatnim, novim funkcijama za povećanje efikasnosti. Mjenjači će biti dostupni na novim kamionima TG (Trucknology Generation) generacije, u kombinaciji sa D20, D26 i D38 motorima sa Euro VI specifikacijom.

Novi mjenjač odlikuje se mogućnošću odabira programa strategije izmjene stepeni prenosa, a program je moguće odabrati i identificirati prilikom naručivanja vozila, također, u skladu sa odabirom programa određuje se i oprema, prikladna svakoj situaciji.

G_TipMatic_IST_12+2-04_kamioni_ba

U ponudi su sljedeći programi: FLEET, PROFI, OFFROAD, EMERGENCY i COLLECT.

– Kao što i samo ime sugeriše, program FLEET je dizajniran za flotna vozila koja se koriste u tranzitnom saobraćaju. U normalnom režimu vožnje omogućen je automatski rad, dok je ručno mijenjanje stepeni prenosa moguće kao vanredna funkcija. Program FLEET osigurava efikasnu vožnju kada vozači rijetko imaju potrebu ručno mijenjati stepene prenosa, što znači manje ometanja i sigurniju vožnju. Ovaj program posebno je atraktivan za velike vozne parkove sa čestim izmjenama vozača.

– Program PROFI omogućuje izmjenu stepeni prenosa bilo kada, a funkcija kickdown osigurava bržu izmjenu i aktivna je po defaultu. PROFI je prvenstveno dizajniran za uštedu goriva, npr na nizbrdici povećava brzinu motora i na taj način stvara rezerve snage, a pri kraju padine smanjuje brzinu motora i omogućuje pravovremeni upshifting. Tako je moguće postići visok brzinski prosjek, bez povećanja potrošnje goriva. Ovaj mjenjač omogućuje iskusnim vozačima (i manje iskusnim nakon MAN ProfiDrive obuke) povećanje potencijala i efikasnosti vožnje.

– Kada je u pitanju vožnja van ceste i u teškim uslovima, program OFFROAD je izbor i rješenje. Mjenjač prebacuje brže do viđih stepeni prenosa pri većim brzinama motora, a promjene su moguće u svakom trenutku. Funkcija kickdown je dizajnirana na takav način da po potrebi može biti onemogućena. Program OFFROAD čini da je maksimalna snaga dostupna na usponu kroz kasnije prebacivanje, te koristi motornu kočnicuza svoj puni potencijal na nizbrdici.

– Spasilačkim službama, kao što su hitna pomoć ili vatrogasci, namijenjen je program EMERGENCY. U ovom programu mjenjač  mijenja stepene prenosa brže i pri većem broju obrtaja motora. Također, ima downshifting logiku za pronalaženje adekvatnog stepena prenosa. Sa ovim programom omogućeno je maksimalno ubrzanje, što je nakada od presudnogznačaja.

– Program COLLECT ima posebno razvijen software, naimjenjen za radne zadateke sa učestalim zaustavljanjem i zadržavanjem, kao što je prikuljanje otpada (smeća). Tokom zaustavljanja moguće je aktivirati PTO (Power Take Off) razdjelnik, a prilikom kretanja omogućuje brže izmjenje stepeni prenosa.

Uz opisane programe, ovi mjenjači imaju dodatne funkcije manevrisanja, posebno dizajnirane za kretanje malim brzinama, bilo naprijed ili unatrag. Pedala gasa je posebno osjetljiva, što ograničava brzinu motora, te ograničava broj dostupnih stepeni prenosa, na dva. U manevarskom režimu, stepeni prenosa mogu biti odabrani samo manuelno.

SmartShifting funkcija kombinira brz proces uključivanja stepena prenosa u svim brzonama, tako da odgovara svakoj situaciji u vožnji, uzimajući u obzir položaj pedale gasa, masu vozila i određuje otpore kretanju, te stvara balans između efikasnosti, udobnosti i brzine.

EfficientCruise + EfficientRoll su već poznate funkcije anticipirajućeg tempomata, podržanog sa GPS-om, koji u pojedinim siuacijama omogućuje uštedu goriva i do 9%.

Novi MAN TipMatic mjenjač ima i upshift support (HSU), koji omogućuje preskakanje do tri nivoa, uz elektronski kontrolisanu motornu kočnicu, gdje se zatvara izduvni ventil, te stvara pad obrtaja motora, čime se ostvaruje kočiona sila kada se vozilo kreće na nibrdici.

Za uslove saobraćaja koji se sporo kreće predviđena je funkcija Coasting along koja se aktivira u modu Idle Speed Driving. Drugim riječima omogućeno je kretanje bez dodavanja gasa, samo sa uključenim kvačilom. Ova funkcija može biti aktivna samo u prvih 6 stepeni prenosa, omogućuje uključivanje višeg stepena prenosa (upshifting), dok se prebacivanje u niži stepen (downshifting) odvija automatski. Na taj način, vozaču je omogućeno glatko kretanje malim brzinama, uz zaštitu kvačila.

Prilikom kretanja opterećenog vozila na klizavim i nestabilnim podlogama, kao što su snijeg i blato, pogonski točkovi često proklizavaju u mjestu. Kako bi se izbjegla ova neugodna pojava, pripremljena je funkcija free-rocking, koja omogućuje ljuljanje. Naime, naizmjeničnim pritiskanjem i otpuštanjem pedale gasa moguće je zaljuljati vozilo, odnosno pokrenuti ga na klizavoj podlozi. Ova funkcija omogućuje brzo naizmjenično uključenje i isključenje kvačila, čime se smanjuje obrtni momenat na pogonskim točkovima, što smanjuje njihovo proklizavanje.

Novi asortiman MAN TipMatic čine dva mjenjača:

TipMatic sa 12 (12 + 2) stepeni prenosa i dvija dodatna crowlera, dostupni na tegljačima TGS i TGX 4×2 sa motorom D26. Ovaj mjenjač omogućuje precizno manevrisanje, a optimiziran je za dugolinijski saobraćaj. Mjenjač 12 + 2 nudi idealnu kombinaciju udobnosti vožnje i potrošnje goriva. Dostupan je sa direktnim pogonom DD (Direct Drive) ili uz overdrive (OD), sa obrtnim momentom od 2.700 (DD) i 3000 (OD) Nm. Retarder sa maksimalnim momentom kočenja od 3.500 Nm je u opciji, a alternativno može biti opremljen i retarderom sa momentom kočenja od 4.100 Nm.

Drugi tip MAN TipMatic mjenjač sa 12 (12 + 4) stepeni prenosa, pogodan je za upotrebu u svim aplikacijama sa novim MAN D38 i D20 motorima. Osposobljen je za velika opterećenja, a raspon aplikacija pokriva sve, do kombinacije od 120 tona ukupne mase, te specifičnu heavy-duty kontrolu.

Obje verzije mjenjača imaju senzor, koji softwareu pruža potrebne parametre za besprijekoran rad i ugodan doživljaj pri vožnji.

Ovaj mjenjač je dobar primjer saradnje unutar grupacije Volkswagen, budući da je razvoj mehaničkog dijela mjenjača djelo stručnjaka iz Scanie, dok je software pripremio MAN.

G_TipMatic_IST_12+2-03_kamioni_ba