BRT je skraćenica za Bus Rapid Transit sistem prevoza putnika u velikim gradovima. Takav sistem prevoza putnika je brz, udoban, siguran i jeftin. Naime, autobusi u ovom sistemu se najčešće kreću po posebnim kolovoznim trakama, tako da na njihovo kretanje gradska gužva nema veliki uticaj, uz to, putnici ulaze i izlaze na posebne platforme (perone), te su tako, bar djelimično zaštićeni od saobraćajne vreve. Stanice ovakvih linija obično se postavljaju u razmaku od oko 3 km (koliko to gradska struktura dozvoljava), što znači da ovim vidom trensporta putnici mogu stići s-kraja-na-kraj velikog grada u relativno kratkom vremenskom periodu, budući da su prosječne brzine ovog vida transporta 30 do 45 km/h.

Ovakav sistem transporta je neka vrsta zamjene za tramvajski saobraćaj ili podzemnu željeznicu, a komfor putnika dodatno uvećava mogućnost razledanja grada, što je kod podzemne željeznice nemoguće.

Ovaj koncept transporta razvijen je u gradu Curi tiba u Brazilu, još 1974. godine (za gradski i prigradski saobraćaj), a nedugo zatim ovaj vid prevoza putnika primijenjen je u gradovima: Quito, Buenos Aires i Bogota.

Dvozglobni autobus na Linha Verde BRT Curitiba
Dvozglobni autobus na Linha Verde BRT Curitiba

Danas je ovaj vid prevoza dosta popularan, posebno u Južnoj Americi, pa taj tip transporta imaju: Horizonte, Brasilia, Rio de Janeiro, São Paulo (Brazil), Buenos Aires (Argentina) i Cali (Colombia). Također, ovaj vid transporta imaju mnogi veliki gradovi u Kini, Indiji, Africi, Aziji, kao i Boston, Chicago i San Francisco u SAD-u.

capacity_kamioni_ba

Kao primjer pomenimo Istanbul, gdje je BRT sistem uveden 2007. godine, sa linijom dužine 18,2 km (Avcilar – Topkapi). Dužina BRT koridora je do danas povećana na 52 km, pa se ovim sistemom, samo u Istanbulu dnevno preveze preko 800.000 putnika, operativnom brzinom od 35 km/h.

BRT sistem transporta funkcioniše u 203 grada u svijetu, dnevno preveze preko 33 miliona putnika, na ukupnoj dužini koridora od preko 5.300 km. Trenutno najveći BTR sistem ima São Paulo, sa dužinom koridira od 130 km i dnevnim kapacitetom od preko 3 miliona putnika.

Scania, dvozglobni "Megabus", dugačak 28 m, predviđen za 270 putnika
Scania, dvozglobni “Megabus”, dugačak 28 m, predviđen za 270 putnika
Volvo je nedavno isporučio 80 dvozglobnih autobusa B340M, dugačkih po 27 m, za prevoz 250 putnika za Quito, glavni grad Ekvadora
Volvo je nedavno isporučio 80 dvozglobnih autobusa B340M, dugačkih po 27 m, za prevoz 250 putnika za Quito, glavni grad Ekvadora
Atraktivni autobusi Van Hool ExquiCity saobraćaju ulicama Barcelone
Atraktivni autobusi Van Hool ExquiCity saobraćaju ulicama Barcelone