Početna / Testovi / Scania Streamline R730 LA4x2MNA

Scania Streamline R730 LA4x2MNA

Testirali smo najmoćniju Scaniju ikad. V8 sa 730 KS zaslužuje duboko poštovanje. No, kad shvatite da je zadana putna brzina na kraju i ostvarena, a potrošnja nije otišla u nebo, počnete je obožavati. Test je objavljen u broju 93 tiskanog izdanja magazina, u kolovozu 2015.

Scania 730 2
Impresivna pojavom i snagom koja s lakoćom ide i uz najveće uspone
Kad sjednete za upravljač ovako moćnog vozila, prvo se zapitate trebate li zaista sve ove silne konjske snage i respektabilan okretni moment. Ako promislite srcem, odgovor je da, jer to hrani ego vozača, koji se vrlo brzo na cesti počinje osjećati apsolutnim vladarom. A što kada proradi razum? E na to pitanje odgovaramo na kraju opisa druženja s ovom krotkom snagatoricom.

Prošli smo put pojasnili razloge promjene testne rute, a ovaj put samo podsjećamo da testiranja sad obavljamo na ruti od Zagreba do Zadra i nazad, koju karakterizira veliki broj blažih uzbrdica i nizbrdica, što se često uzastopno izmjenjuju. Sjajna je to prilika za testiranje pametnih adaptivnih tempomata, a posebno “Eco-Roll” načina rada.

U tom se modu Scania vozi s oduzetim gasom u najvišem, dvanaestom stupnju prijenosa uz zatvoreni dovod goriva, ili u “neutralu” s otvorenom transmisijom u “splitter” jedinici mjenjača. Sustav nepogrešivo procjenjuje nagibe i odlučuje kad je mudrije samo oduzeti gas i pustiti vozilo da se kotrlja sa zatvorenim dovodom goriva, a kada je ipScania 730 6
V8 sa 16.400 ccm, varijabilnom gemeterijom turbine i SCR te EGR sustavom, pravo je remek djelo modernog inženjerstva
ak bolje odvojiti motor i posve eliminirati njegove unutarnje mehaničke gubitke. Kao i uvijek tempomat namještamo na 82 km/h, a brzinu spuštanja na nizbrdicama na 89 km/h. Tako sustavu osiguravamo dovoljno prostora za optimiranje rada pogonske grupe.

Što je raspon veći, to je veći i učinak štednje goriva, ali i nešto manja prosječna putna brzina. Uz odabrani “Economy” način rada mjenjača, dopušteno odstupanje brzine iznosi -12/+0%, što u stvarnosti iznosi -10/+0 km/h. Pri tome sustav oduzima gas prije vrha uspona ili prije početka nizbrdice, kada smišljeno dopušta gubitak brzine na 72 km/h. To se događa uvijek kada vozilo zna da slijedi dovoljno duga nizbrdica na kojoj će uz pomoć gravitacije ponovo povećati svoju brzinu.

U ovakvom je modu rada “kočni tempomat” mudro namjestiti na brzinu barem za 5 km/h višu od zadane vrijednosti na tempomatu. Naša postavka od +7 km/h pruža mogući raspon brzine između 72 i 90 km/h. Premda je namještena maksimalna brzina 89 km/h, na strmijim spustovima retarder zna premašiti zadanu brzinu za taj 1 km/h, ali nikad i više od toga. Time se osigurava najveća zakonom dopuštena brzina.

Najviše vozne performanseScania 730 3
I dok očekujemo redizajn Scanijine kabine, potajno priželjkujemo da dizajneri ipak neće pokvariti uvjek hvaljenu funkcionalnost i ergonomiju sadašnjeg kokpita

Rezultat opisanog stila vožnje je prosječna potrošnja goriva od 29,14 l/100 km i prosječna putna brzina od 81,44 km/h. Ako spomenemo više ograničenja brzine zbog radova u tunelima i nekoliko ograničenja na svega 40 km/h, onda je jasno da je putna brzina izuzetno visoka, rekli bi gotovo onolika koliku smo zadali tempomatom. Ako bacite pogled na tablicu potrošnje, onda je rezultat od oko 29 l/100 km u stvari jako dobar rezultat.

Na uzbrdicama je strategija izmjene stupnja prijenosa ista kao i na modelu snage 450 KS. Sjajni Opticruise automatizirani mjenjač u najvećem je broju slučajeva u najvišem stupnju prijenosa. Tek na dužim uzbrdicama stupanj prijenosa padne za jedan, a na oštrijim usponima kada treba koristiti 10. stupanj prijenosa, izmjena se iz 12. u 10. odvija tek kad okretaji padnu na gotovo 900 o/min. Slično će se preskakanje brzina dogoditi i na nizbrdici kad se pojavi potreba za snažnijim učinkom motorne kočnice.

Scania 730 5
Zakošen stražnji dio poluprikolice smanjuje turbulencije zraka, ali i potrošnju goriva
Tu je i novi retarder R4100 s “freewheeling” funkcijom, koji smo detaljnije opisali u prošlom broju. Sada otkrivamo da novi retarder u kombinaciji s motornom kočnicom velikog motora čine ubojiti tandem za precizno i sigurno održavanje zadane brzine spuštanja na dugim nizbrdicama. A kretanje s mjesta na ravnom je u drugom stupnju prijenosa, pa ako odlučno pritisnete gas, stupnjevi se izmjenjuju u slijedu 2, 4, 7, 9, 10, 11 pa 12. Preskakanje i 3 stupnja prijenosa ovako moćnom motoru nije problem.

EGR i SCR

V8 motor je opremljen s obje tehnologije, pa će mu potrošnja AdBlue dodatka biti niža od izvedenica koje koriste isključivo SCR sustav, ali će potrošnja goriva zbog recirkulacije ispušnih plinova biti malo viša. Naša mjerenja pokazuju da je potrošnja AdBlue dodatka za ovaj motor gotovo 5 posto od potrošnje goriva, što je posve pristojan rezultat.SCANIA 730 KABINA
Najveću Topline R kabinu i dalje krasi prostranost i dobra organizacija kako radnog tako i životnog prostora za vozače

Motor je opremljen varijabilnom turbinom, pa dobro diše u svim režimima rada, no zvuk je spram starih V8 motora bitno drugačiji. Karakteristika okretnog momenta pokazuje da je najveći moment raspoloživ između 1.000 i 1.400 o/min. Tako se pri brzini od 82 km/h motor vrti na 1.030 o/min, pa je njegov utjecaj na buku u kabini gotovo zanemariv. Na 80 km/h okretaji padnu na točno 1.000 o/min, a prije nego što mjenjač prebaci u niži stupnja prijenosa, okretaji padnu i do 900 o/min, što će naravno ovisiti o konfiguraciji terena i procjeni elektronike. Kada se koristi motorna kočnica, motor se može zavrtiti do 2.200 o/min, ali najčešće nema potrebe za tim, pa okretaji ostaju ispod 2.000.

Motor je obzirom na svoju snagu i veličinu vrlo elastičan, što je dokazivao upornim korištenjem najvećeg stupnja prijenosa. Čak i u slučajevima kad okretaji padnu ispod 1.000, iz pogonske grupe se ne osjete ili ne čuju vibracije, niti drugi neobični zvukovi. V8 uvijek zvuči zdravo i potentno. Najviše nas je fasciniralo ubrzavanje na uzbrdicama, gdje motor osjetno diže brzinu, a drugi vozači čeznutljivo gledaju kada doslovce protutnjite pored njih. Sve ostalo, od dizajna vozila, pa do ergonomije radnog mjesta vozača, posve je poznata stvar. Samo ćemo kratko ponoviti da Scania lako nosi svoje godine, a da se nova kabina vjerojatno može očekivati na slijedećem IAA salonu.

Kada se podvuče crta, odnosno kada vozilu pristupite na početku spomenutim razumom, nije teško zaključiti da je snaga ovog motora za 40 tona u stvari prevelika i da se radi o čistoj demonstraciji moći. Visoka putna brzina je zagarantirana, no cijena koju ćete platiti je nešto viša potrošnja. Na kraju se pitamo da li potrošnja od 29 l/100 km spada u kategoriju veće potrošnje, odnosno što bi se dogodilo da kao većina na cesti stalno držimo 90 km/h?

Komentariši